När jag för några år sedan bestämdemig för att gå med i Svenska Clartéförbundet var det på grund avden undfallenhet andra delar av vänstern visade för deimperialistiska krigen som USA, EU och Nato för i dearabisk-muslimska länderna. För att visa hur goda demokrater manvar levde stora delar av den vänsterreformistiska rörelsen iSverige i tron att man var tvungna att heja på lite försiktigt i"kriget mot terrorismen".
Clartérörelsen är en fredsrörelse.Det är få ledande vänsterpersoner i Sverige som inte har enrelation till Clarté. Detta tydliggörs bland annat i WernerSchmiths biografi över CH Hermanssons liv där Clartés tidigahistoria i Sverige behandlas över sex kapitel. Jag tycker att dennaursprungstanke måste aktualiseras ytterligare i SvenskaClartéförbundet och vår tidskrift. Clartérörelsen är död ochbegraven sedan länge, idag finns Clartéförbund kvar i Belgien,Danmark och Sverige. Clartéisterna i Sverige och Danmark har en visskontakt som förhoppningsvis kommer att förtätas snart men den ärännu på ett trevande och artigt nyfiket stadium. Vad jag här villpåpeka är att den ursprungliga tanken när Henri Barbusse ladegrunden för den internationella Clartérörelsen var enfredsrörelse.
I Clarté talas det mycket om ekonomi, alltför lite men ändock om något litet om kultur, det talas omideologi och om socialism. Vad som i dessa resonemang, djuplodande,kloka och radikala texter ofta glöms bort är varför vi skriver omdet vi gör. Att vi clartéister skriver om socialismen ärnaturligt, vi är ju socialister, men den ursprungliga tanken somfinns inom Clarté och som tyvärr allt för ofta glöms bort är detresonemang som Barbusse och andra bland de allra förstaclartéisterna förde. Clarté skulle genom kampen för socialismenuppnå freden. Freden var i Clartérörelsen den övergripande fråganoch också det som gjorde att vår rörelse attraherade såvälsocialdemokrater som socialister och kommunister. Alla ärfortfarande välkomna i Clarté som kan skriva under på deresonemang som finns i vårt program. Men kanske vore det ingen dumidé att i högre utsträckning behandla frågan vilkenbevekelsegrund vi har för våra gemensamma tankegångar. Det endasättet att vinna den varaktiga freden är genom att bekämpa densöndrig om fascismen, kapitalismen med sina olika stadier,religionen och andra förtryckarredskap som kuvar världens folk ochi sin natur driver på för startandet av nya krig och förlängandeav gamla.