1. Vilken typ av data vi samlar in? Den typ av data som vi hanterar på Clarté faller under kategorin kunduppgifter, d.v.s. uppgifter som är kopplat till kunden som namn, adress, e-postadress, telefonnummer. Det kan även vara information om vilka tjänster, främst prenumerationer kunden har och hur hen använder dem och annan information som hen lämnat vid kontakt med oss.
2. Hur samlar vi in uppgifter om personer?
• När en person blir kund hos någon av våra tidskrifter samlar vi in nödvändigt information för att kunna utföra den köpta tjänsten, t.ex. när man tecknar en prenumeration eller medlemskap, kontaktar oss för att få information, ändra adress eller vid reklamationer.
• Viss information kan också sparas i när kunden t.ex. besöker och fyller i formulär på vår hemsida, ringer eller skickar e-post.
• Vi strävar mot att aldrig samla in mer information än nödvändigt.
3. Vad används de till och vem kan ta del av dem?
• För att behandla personuppgifter ska det finnas stöd i gällande dataskyddsreglering, GDPR. Det betyder att för att vår behandling av data ska vara laglig, krävs det att den är nödvändig för att fullgöra avtalet med kunden. Ytterligare behandling av personuppgifter får också göras sedan kunden har lämnat sitt samtycke till just den behandlingen. Nedan följer exempel på för vilka ändamål vi behandlar din data och med stöd av vilken rättslig grund vi gör detta.
• Leverans av beställd vara/tjänst Vi behandlar personuppgifter för att identifiera kunder, för att hantera och leverera beställningar. Vi behandlar även data för att ta betalt för de tjänster kunder använder, för att hantera aviseringar om förlängning, fakturor och betalningar, och för att åtgärda reklamationer.
• Kommunikation kring beställning eller tjänst Vi behandlar även data i samband med annan kommunikation med kunden, t.ex. när vi skickar information om och är i kontakt i frågor angående våra tjänster. Eller när kunden hör av sig i olika frågor.
• Direktmarknadsföring Vi behandlar olika typer av data för att kunna marknadsföra Clartés produkter och tjänster till kund. Du kan få marknadsföring via t.ex. brev, telefon, sms och e-post. I detta syfte kan vi göra statistik för analysbehov. Clarté behöver dela våra registeruppgifter till andra distributörerer, främst tryckeriet som på vårt uppdrag sköter logistiken för leverans till våra kunder. Andra sammahang där dessa registeruppgifter delas är för att genomföra olika kampanjer typ värvning av prenumeranter eller medlemmar.
• Myndigheter Vi är skyldiga att, på begäran enligt lag och myndighetsbeslut, lämna ut den data som följer av beslutet.
• Du kan läsa vår distributör Nätverkstans policydokument om GDPR.
4. Hur länge sparas uppgifterna hos Clarté? Clarté sparar aldrig uppgifter i registren längre än vi behöver och endast uppgifter som behövs för att utföra våra tjänster. Dessa uppgifter sparas så länge personen är kund/prenumerant/medlem och därefter som längst tre år efter det att avtalsförhållandet upphört. Undantag gäller för sådant underlag som måste sparas enligt lag, t.ex. bokföringslagen. När det gäller fakturor sparas uppgifterna enligt bokföringslagen. Mailkonversationer med vår kundtjänst sparas i max två år, detta för att kunna söka information bakåt om hur beställning gått till osv.
5. Hur skyddar vi uppgifterna? Vi arbetar kontinuerligt med att skydda våra kunders integritet. Åtkomst till din data ges endast till dem som behöver det för sina arbetsuppgifter.
6. Hur kan kunden ta del av uppgifterna? Man kan alltid kontakta Clarté för att ta del av vilka uppgifter som finns sparade. Viktigt som kund att förstå är att för att kunna tillhandahålla tjänster och produkter behöver vi behandla och hantera personuppgifter. Utan nödvändiga personuppgifter är det inte säkert att vi kan tillhandahålla de önskade tjänsterna. För personer under 18 år är det vårdnadshavaren som måste lämna samtycke.